Etappe 6. Terugreis.

15 december 2018 - Hongkong, Hongkong

Dag 21. Zaterdag 15 december. Hong Kong. Finale

De wekker staat ingesteld op 4 uur maar we staan beiden al eerder naast bed. We nemen een paar yoghurtjes  en een bak thee en dan is het 5 uur en staat Henk voor de deur om ons naar het vliegveld van Christchurch te brengen. Ook Elly heeft de wekker gezet en staat op het gezamenlijk bordes nog even met ons te kletsen en zwaait ons even later uit. Zo lief! We rijden weg onder een strak heldere blauwwordende lucht. Het ochtendzonnetje dient zich voorzichtig aan over de prachtige contouren van het schiereiland. Henk stopt nog even voor een foto en dan zijn we al na een uur en kwartier op het vliegveld. Het is onderweg erg rustig. Er komen ons alleen een betonpomp en een viertal betonwagens tegemoet. Kennelijk op weg naar één en dezelfde bouwput. Het inchecken en de paspoort controle verloopt als een zonnetje. We doen nog een ontbijtje en hangen om stipt 08:35 in de lucht. De vlucht verloopt voorspoedig, al hebben we regelmatig last van een flinke turbulentie. Dat maakt de stewardessen een beetje gespannen omdat ze telkens de service moeten afbreken. We landen een kwartier eerder dan verwacht. We hebben bijna 9 uur wachttijd, dus pakken we de sneltrein naar Hong Kong City. Wim was er zo’n dikke 30 jaar al eens een paar keer geweest, maar de stad is nauwelijks meer te herkennen. Wat een gekkenhuis, mensen, mensen, mensen, en nog eens mensen en zo ook met dubbeldeks bussen en dito trams en uiteraard ook auto’s. We lopen eerst een ruim rondje om het station/de IFC-Mall en rijden daarna een rondje mee met de open dubbeldeks toeristenbus. Het wordt schemerig en de eerste kerstversieringen springen al aan als we het laatste deel van het busrondje doen. We lopen zonder een ons precies bekend doel weer om de IFC-Mall richting het oude centrum op zoek naar een restaurant. De fastfood aandoende Chinese restaurants laten we links liggen en puur toevallig belanden we op Queen Victoria Street in een traditioneel restaurant uit 1941. De eenden en ganzen hangen ge-BBQ-ed in de klassieke ronde glazen etalage. Ze worden nog steeds volgens het ruim 70 jaar oude recept bereid. We schuiven aan een piepklein tafeltje aan tussen twee HK-Chinese echtparen in. Het contact is snel gelegd met de vrolijke buurman en zijn wat schuchter giechelende vrouw. Ze adviseren ons enkele gerechten en die vallen uitstekend in de smaak. Voor totaal ca. € 50,— eten we beiden heel smakelijk ons buikje tonnetjerond. Als het echtpaar vertrekt geven ze ons een ‘schoon’ papieren placemat van het restaurant mee. Ze zijn kennelijk regelmatige en graag geziene gasten in dit restaurant want ze dirigeren de obers op gepaste tijden naar ons tafeltje. Om 20:30 pakken we de sneltrein terug naar het vliegveld. We staan bijna 24 uur op onze hoeven en zijn zo langzamerhand wel toe aan een paar gemakkelijke feauteuils op het vliegveld.

Dag 22. Zondag 16 december. Amsterdam. Grande Finale

Om 00:35 vertrekken we straks uit Hong Kong. We komen om 6 uur aan op Schiphol. We verwachten goed te kunnen slapen, want hebben dat nog niet zoveel gedaan vandaag. Deze laatste vlucht, de ontvangst op Schiphol, het weer in de armen sluiten van Hans, Krista, Maud en Jort en de thuiskomst in de ons zo vertrouwde Parklaan wordt de Grande Finale. We hebben geen hinderlijk zware last gehad van heimwee, maar zien er erg naar uit.

Het waar 10 geweldige weken.

1. Jaap van Zwol:
    15 december 2018
    Gek dat tijdsverschil. Voor ons is het zaterdagmiddag, terwijl jullie al bijna aan de zondag beginnen. Goede vervolgvlucht en gauw tot ziens. Eerst maar lekker bijslapen.
  2. Carien & Leo:
    15 december 2018
    Laatste uurtjes in de lucht..... behouden aankomst!
  3. Aad en Wil Rhodens:
    15 december 2018
    Wellom thuis en een goede nachtrust na zo lang onderweg te zijn.
  4. Krista:
    15 december 2018
    Goede terugvlucht en tot over een paar uurtjes op Schiphol 😘
  5. Jaap van Zwol:
    15 december 2018
    Zo tegen 11.30 en 12.00 lopen we door de Laning. Zullen we even zwaaien; een 'brul' geven; een steen gooien ? We lopen gewoon langs en zullen luisteren of we een diep gesnurk horen.
    Welkom in ons koude kikkerland.
  6. Henrieke:
    15 december 2018
    Welkom thuis. En trek je wolletje aan want hier vriest het.
  7. E.J. Reitsma:
    16 december 2018
    Marietje en ik hebben genoten van jullie uitgebreide reisverslag. En natuurlijk vooral van het weerzien van plekken die ons nog steeds na aan het hart liggen. We vermoeden zomaar dat er nog heel wat mooie verhalen achter zitten en verheugen ons nu al op ons weerzien. Slaap lekker.
  8. Dick en Lies:
    16 december 2018
    Bedankt voor jullie prachtige reisverslag. We vonden het een geweldige reis!
    Lies en Dick